• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

۶ عدد مهم درباره سلامت آقایان که باید بدانید

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

۶ عدد مهم درباره سلامت آقایان که باید بدانید

آیا می‌دانید هفته‌ای چند دقیقه باید ورزش کنید، و یا اندازه دور کمر سالم برای یک آقا چقدر باید باشد؟ در این مقاله، 6 عدد مهم مطرح شده است که هر مردی باید برای حفظ سلامتی خود آنها را بداند.

آقایان باید اندازه کمر زیر 94 سانتی‌متر داشته باشند

اندازه کمر بزرگ‌تر، مردان را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان قرار می‌دهد، به این دلیل که خطر ابتلا به برخی مشکلات سلامتی علاوه بر وزن کلی بدن، تحت‌تأثیر ناحیه‌ای است که بدن شما چربی را در آنجا ذخیره می‌کند. اگر اندازه دور کمر شما بالاتر از 94 سانتی‌متر باشد، یک رژیم غذایی سالم و متعادل که مصرف غذاهای پرکالری را کاهش می‌دهد، می‌تواند به کاهش اندازه کمر شما کمک کند.

به غیر از اندازه‌گیری کمر، چندین شاخص دیگر وجود دارد که می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد خطر دیابت به شما بدهد. آزمایش خون دیابت (HbA1c) می‌تواند کمک کند تا ارزیابی کنید که بدن شما چقدر قند خون را کنترل می‌کند. این فاکتور مهم به شما نشان دهد که آیا در حال ابتلا به پیش‌دیابت یا دیابت هستید یا نه. ارزیابی ریسک بیماری، اولین گام برای ایجاد تغییرات در شیوه زندگی و جلوگیری از ابتلا به دیابت است.

چگونه اندازه کمر خود را اندازه‌گیری کنیم؟

  • پایین دنده‌ها و بالای باسن خود را پیدا کنید؛
  • نوار اندازه‌گیری را در اطراف کمر خود ببندید، در میان این نقاط؛

قبل از اندازه‌گیری به طور طبیعی نفس بکشید.

آقایان باید 150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته انجام دهند

این تمرین باید متوسط باشد، مثلا پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری یا حتی انجام برخی کارهای فیزیکی در خانه! با این حال، 41% از آقایان به اندازه کافی ورزش نمی‌کنند. این آمار تعجب‌آور است با توجه به این‌که ورزش مزایای بی‌شماری برای ذهن و بدن ما دارد از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت، سکته مغزی و افسردگی.

از هر 8 آقا یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می‌شود

پروستات غده‌ای است که در زیر مثانه قرار دارد و مجرای ادرار را احاطه کرده است. سرطان پروستات زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌ها به روشی کنترل‌نشده شروع به رشد کنند. این بیماری، شایع‌ترین سرطان تشخیص‌داده‌شده در آقایان است.

علائم اولیه سرطان پروستات عبارتند از:

  • افزایش نیاز به ادرار
  • احساس فشار هنگام ادرار کردن
  • حس این که مثانه شما کاملاً خالی نشده است

همه افراد مبتلا به سرطان پروستات علائم بیماری را بروز نمی‌دهند. گروه‌های خاصی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند، مانند افراد با سن بیش از 50 سال، و کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند. در صورت داشتن هر یک از این عوامل خطر، انجام یک آزمایش خون می‌تواند به روشن شدن این مسئله کمک کند.

یافتن زودهنگام سرطان، شانس درمان موفقیت‌آمیز آن را بهبود می‌بخشد. ضروری است که اگر علائم را تجربه کردید یا نگران خطر این بیماری هستید، به پزشک مراجعه کنید.

آزمایشگاه بوعلی کرمانشاه آزمایش خون آنتی‌ژن خاص پروستات (PSA) را ارائه می‌دهد، آزمایشی که نشانگرهایی را تشخیص می‌دهد که می‌تواند نشان‌دهنده وجود سرطان پروستات باشد. افزایش میزان PSA لزوماً به این معنی نیست که شما سرطان پروستات دارید. اگر میزان PSA افزایش یافته باشد، پزشک ممکن است تحقیقات بیشتری را برای تعیین علت اصلی آن تجویز کند.

انجام آزمایش های سلامت مردان در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

افراد سیگاری 10 سال کمتر از افراد غیرسیگاری عمر می‌کنند

آقایان نه تنها بیشتر از خانم‌ها سیگار می‌کشند، بلکه مصرف روزانه سیگار آنها نیز بیشتر است. همه ما می‌دانیم که سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌ها از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. با این حال، بسیاری از آقایان متوقف کردن این عادت را چالش‌برانگیز می‌دانند.

این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که سیگار کشیدن به همان اندازه که یک عادت است، یک اعتیاد فیزیولوژیکی است. اگر در نظر دارید سیگار را ترک کنید، مراجعه به پزشک و مشاور متخصص می‌تواند شما را با روش‌های اصولی ترک دخانیات آشنا کند.

جالب است بدانید که ترک سیگار برای آقایان مزایای دیگری نیز دارد، از جمله:

  • تقویت باروری
  • قابلیت حس بیشتر مزه غذاها
  • از بین رفتن ظاهر و بوی نامطبوع
  • صرفه‌جویی مالی
  • بهبود عملکرد جنسی

همچنین مشخص شده است که ترک سیگار، سلامت قلبی-عروقی را بهبود می‌بخشد زیرا ترک سیگار می‌تواند میزان “کلسترول خوب” را افزایش دهد و میزان “کلسترول بد” را پایین بیاورد. بنابراین ترک دخانیات می‌تواند باعث شود احساس تناسب اندام بیشتری داشته باشید.

می‌توانید میزان کلسترول خون خود را با انجام آزمایش خون کلسترول در آزمایشگاه بوعلی ارزیابی کنید. این تست نشان‌دهنده نسبت کلسترول “خوب” و “بد” در خون و همچنین میزان خطر بیماری قلبی در شماست.

فشار خون ایده‌آل برای آقایان 90/60 الی 120/80 mmHg است

فشار خون بالا معمولاً هیچ علائمی ندارد. تنها راه برای کشف این که آیا فشار خون بالا دارید یا نه، این است که آن را بسنجید.

اگر متوجه شدید که فشار خون شما بالاست، احتمالا لازم است برای تعدیل آن اقداماتی انجام دهید. فشار خون بالا می‌تواند منجر به مشکلات قلبی و گردش خون مانند حمله قلبی و سکته مغزی شود. بسیاری از تغییرات ساده در سبک زندگی مانند ورزش و کاهش مصرف نمک، راه‌های مؤثری برای کاهش فشار خون بالا هستند.

آزمایش خون برای سنجش خطر بیماری‌های قلبی می‌تواند عوامل اصلی دیگری را که در سلامت قلب شما دخیل است، بررسی کند؛ از جمله کلسترول و آزمایش پروتئین فعال C یا CRP. این کار می‌تواند اطلاعات تکمیلی درباره خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در اختیارتان قرار دهد.

70% خودکشی‌ها در ایران توسط آقایان انجام می‌شود

سلامت روان آقایان موضوعی کمتر شناخته‌شده است که باید بیشتر به آن بپردازیم.

معمولا آقایان کمتر از خانم‌ها در مورد احساساتشان صحبت می‌کنند. اگر در حال گذراندن یک دوره‌ی سخت هستید، یا احساس خوبی ندارید، سعی کنید با دیگران این مسئله را مطرح کنید و در صورت نیاز، کمک تخصصی دریافت کنید.

ارتباط با نزدیکان، پزشک خانواده، و یا یک مرکز سلامت روان، اولین گام مهم در حرکت به سوی بهبودی است.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ